tirsdag 5. mars 2013

De nære ting

Helt siden første møte på sykehuset for min kapsulitt (frossen skulder) har jeg gjort øvelser med en halv liters flaske fylt med litt vann for skulderen. Samt strikk som man skal dra litt i. Som kjent takket jeg nei til mer kortison sprøyter selv om jeg da var hos spesialister. Ikke bestandig at kortison er til det beste for kroppen. Mine skulderøvelser ble tatt hver morgen og kveld, og til slutt endte jeg opp med å kjøpe 1 kg manualer og tar øvelsene for begge skuldrene. Jammen merker jeg stor forskjell. Har fått litt muskler, og skuldrene er så gode som de ikke har vært på lenge. Og jeg skal tilbake 13 mars og da håper jeg at det er siste gangen!

Jeg har i 3 ukers tid drevet med en 2.2 kilo(to, komma to] tung rockering og det styrker magemusklene. Litt heftig å holde på i nesten 20 minutter.. Det er øvelsene jeg har gjort. Men nå ser jeg små endringer og det gleder jeg meg over. Hainn Karl er virkelig kommet i siget. Vi startet jo opp for en stund tilbake med daglige vandringer, enten om du går eller bare lar tankene vandre om de tingene du tenker på. Enten om det gjelder trening eller om å komme seg litt i form for helsen sin skyld.. Vi konkurrerte nærmest, og hadde jeg gått 5 kilometer og var fornøyd med det hadde han gått en mil.. Vi pushet på hverandre. Men så kommer sykdom inn i bildet og formen er ikke så bra, hverken med hans kols og min skulder og være veldig pingle når det kom til dårlig vær og masse elger på veien..

Nå har han vært fin nå en stund og har begynt på sine daglige vandringer og da kan jeg jo ikke være dårligere. Må jo starte opp om jeg vil eller ikke. Ingen unnskyldninger lenger. Elgen får bare være der han er, og ser jeg den så kan jeg søke tilflukt i nærmeste tre eller sambygding! Det er store flokker nå opptil 10 dyr i slengen, og det er mange og møte på sine vandringer..
Forkjølelsen er på retur så da er det bare å kle seg godt i morgen og ta seg en tur, og jeg har jo funnet skritt telleren som jeg lette sånn etter. Men om den fungerer vet jeg jo ikke. Kan jo være at man må bytte batteri.  Kan jo begynne å telle skritt som man liksom teller rundene med rockeringen. Fant ut at det var 100 runder i ca 1 minutt og multipliserer med antall minutter jeg har holdt på. Lurt å bruke stoppeklokken på mobilen her!

Vi er kommet til mars, og i slutten av måneden starter påsken. Håper på sol og flotte akeforhold i bakkene her. Kanskje starte opp med kappkjøring med reinsdyr siden vi har hele 10 - 13 stykker på beite på marka her? Men de forsvinner nok når vi kommer hoiende og flirende opp bakkene. Denne gang gleder jeg meg til påske og samvær med familie. Lese gode bøker og det behøver ikke og være kriminal. Jeg leser ennå i serien om Tre søstre, for hittil er det kommet ut 53 bøker og jeg er kommet til 48. Noen ganger har man leselyst og andre ganger er ikke ånden over en for å sluke bøker..


11 kommentarer:

  1. Er det katten din på det siste bildet? Den var kjempesøt :)

    Så flink du er med treningen! Flott å høre at skuldrene har blitt sterkere. Og imponerende med rockeringen da!!

    Herlig med våren som kommer nærmere for hver dag. Vi har fortsatt en del snø, men den minker. Håper den er borte til påske.
    Ha det fint, og kos deg med bøkene når du har leselyst.
    Klem :)

    SvarSlett
  2. Sånn ja, Eva - nå blir det saker og andre boller på n'Karl og hanskes med! :)

    Trenger konkurransen og den gjensidige "småertingen" så godt igjen. Gleder meg til det, selv om jeg nesten ble slått ut av rockeringen.. Visste da om den, men 22 kilo! Må vel være 2.2 men samme det. Det er til å miste motet for en pjuskete gråsprengt trønder det.

    Det gjør sikkert elgene også, mister motet og springer til skogs om de treffer på deg nå. :) Skikkelig fint å se at fremgangen med skuldrene er så bra! Og ikke minst uten Cortison. Ikke bare fra med slikt stoff å putte i seg heller.

    Krysser fingre, føtter (når de ikke er i bruk) for tiden videre fremover for begge to, og andre som det krysses kan for. Fin og flott dag til deg og her skinner sola med fristelser for å prøve 10 kilometeren. Sannsynligvis uten elg, ulv og reinsdyr. Men mennesker er da greit å møte det også. De smiler så mye tydeligere. :)

    Vi tar med oss gleden over årstiden og at sommeren snart er her når påska er vandret forbi. (Påske betyr jo også "går forbi". :)Fin dag, med eller uten tur. I så fall med dine aktiviteter helt i orden og godtatt som både tur og trening. :)

    SvarSlett
  3. Hei sann!
    Først vil jeg si du har fine bilder her, og den katta var ordentlig vakker da! :)
    Leste jeg riktig tro? 22 kg tung rockering?? eller er det kanskje 2,2 kg.. hehe.. jeg har en på 1,5 kg selv, synes den er tung jeg, kjenner det på magen ja..

    Har respekt for elgen jeg også.. det var jo mange sammen må jeg si.. har hørt at elgen ikke er typisk flokkdyr, så dette var nytt for meg. men så ser jeg jo nesten aldri elg heller da..

    Krimbøker.. tror jeg nesten jeg aldri har lest.. jeg er ikke glad i det. og hvertfall ikke i påska..

    Ikke bli forkjølet da, plei godt om deg! :)

    Klem fra meg! :)

    SvarSlett
  4. Den katten hadde min niese for noen år tilbake.. Ingen katt i hus her så lenge vi har en astmatisk og allergisk sønn som skal ha den muligheten for å komme på besøk.. Skal få tatt bilde av katten til min eldste sønn, han har fantastiske blå øyne og er helskjønn kosekatt..

    22 kilo var det ikke, men 2.2 kilo..Den skriftformen jeg bruker gjør det jo slik at det ser ut som 22 kilo... Ha, ha... Da ville vel alle kiloene vært borte..knis..

    Karl, det ble en liten svipp ut i går, men så nå laver snøen ned og tidvis fokk og vind.. Ufyselig, men straks det blir bedre så blir det turer ut..

    Er enormt med elg, og takket være traktoreggene langs veien og da kommer de når det blir mye snø.. Blir jo bedre forhold sånn etter hvert så får jeg ta det når det klaffer med vær og forhold..

    SvarSlett
  5. Ble det tur???
    Her tures det ikke så mye, for tiden, men det kommer seg nok.
    Ingen elger (den lille dumme har vi ikke sett på lenge), men rådyrene holder seg fortsatt her.
    Ha en deilig dag og passe på helsen.
    Mormorklem :)

    SvarSlett
  6. Du verden som du står på. Flott at skulderen din er bedre uten cortison. Tror det er sundt å gå en tur ja, så det praktiseres her også. Det blir faktiskt noen mil i uken. Gleder meg over at det våres litt etter litt, selv om det er mye is og snø igjen enda. I dag så vi vipene, så nå venter vi på lerka. Glad kveld til deg :)

    SvarSlett
  7. Hei igjen, Eva!

    På tide med gode ønsker om ei fin påske for deg og dine. Håper alle "deler" av deg følger med slik at den kan bli mest mulig Helt fantastisk å få lov til å være mer med, å få gjøre så mye som en ikke får til ellers.

    I morgen blir det en tur opp på hytta for "prøvegå" opp den siste bakken, som er en utfordring for meg. Det tror jeg skal gå fint, og gleder meg til at tiden for hyppigere turer dit skal komme. Og de kommer snart nå. Tror jeg.

    Riktig god påske, Eva!

    SvarSlett
  8. Du er så standhaftig og så flink Eva :) superflott det går bedre med skulderen- og det av noe du har fikset selv.
    '
    Hi hi- det var 2.2 kg ja :) morsom du....

    God påske klem fra Monica

    SvarSlett
  9. Syntes det er så bra at skulderen din er frisk (Iallfall så godt som), og jeg gleder meg masse til påskemiddag hos dere i morgen!

    -Line-

    SvarSlett
  10. Takk for alle koselige kommentarer, og gleder meg til middagen i morgen.. Og prinsessekos...

    Klem

    SvarSlett
  11. Syntes du er flink jeg. Jeg rører alt for lite på meg. Huff, så dårlig samvittighet jeg jeg fikk nå. Usj!
    Jeg får skjerpe meg.

    Ønsker deg en fin kveld Eva. :)

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på hilsen i bloggen min fra akkurat deg! Jeg tar også turen tilbake for å hilse på deg i din blogg!