torsdag 7. februar 2013

Og bo på landet byr på action...

Denne damen her våknet opp til - 14 kalde blå, men jeg har da mine tvil på temperatur måleren som går på batteri og er en sak som er plassert på taket.. Når det er sprengkulde ja da tappes batterier, og det er noe alle vet..

Da jeg skulle ut for å sette på varme i bilen, men kan si at jeg ønsker meg en fjernkontroll som starter hele greia og så er bilen tint og varm til jeg skal kjøre.. Mannfolk vet hva det heter for noe, men jeg er ikke teknisk begavet men kvinnfolk vet hva jeg mener. Det er kaldt å stå der å skrape is til neglespretten tar deg!

Vel, ute på jordet ser jeg en stor flokk med reinsdyr.. Jeg skulle bare ha lokket de inn i garasjen og fylt opp fryseren i stedet, for nå er jeg sånn passe lei av den flokken på 13 dyr rundt huset. Driter gjør de til gagns, små svarte erter som ligger som et spor. De spiser alt som befinner seg i hagen, planter og busker..

Har fått høre at de kommer med trailerlass og setter av rein over hele øya, og om dette er tilfelle det vet jeg ikke.. Men om du synes det er attraktivt og nærmest kjøre ned eller få hagen oppspist så velbekomme. Ikke vil jeg ha reinsdyr stek eller finnbiff...

For noen år tilbake til en annen bygd vi bodde i da, kom det en snørik vinter. Og med snøen kom reinen, og den spiste alt også søppel som var satt på trappa og den gangen hadde vi ikke renovasjon slik som i dag. Og søppel ble kastet i fjæra. Da var det lov om du bodde på landet..
En eldre mann så seg lei av å plukke opp søppel som reinsbukken hadde strødd om seg på trappa at han neste gang fylte posen med sukker og satte det på trappa.. Og reinen han kom.. Spiste seg god og mett, og ikke lange stunden etter lå han død på jordet.. Og etter hvert ble det mange tilfeller av døde rein. Men jeg tror at noen rett og slett sultet i hjel, for det lå en svak og utmattet en utenfor vårt hus.. Ringte til reineieren den gangen og ba han komme å plukke opp dyret for det verste jeg vet er dyr i nød..

Nyter morgenkaffen min i fred og ro, og der ble jeg oppmerksom på noen dyr ved skogbrynet.. Sannelig en flokk med 8 elger.. Herregud, går det virkelig an... Hele 8 stykker på en gang!!


Jammen er jeg glad for at jeg ikke var på veien, for jeg vil helst slippe å møte dem.. Ei fortalte her for ikke så lenge siden, at hun hadde talt 15 elger fordi deres hus. Den ligger ved siden av tråkket. Der satt hun i godstolen å telte... Har elgkjøtt i fryseren, men kjøttet var lite mørnet synes vi, og han som solgte hadde ikke latt det henge lenge nok.. Men til høsten får vi kjøpt litt hos naboen som er elgjeger..

For en spennende morgen a gitt.. Rein og elg på vandring.. Neste er vel gaupe og ulv som spaserer på jordet, man kan jo aldri vite hva som befinner seg rundt hushjørnene.. Kan vi vel??

Bilen fikk jeg tint, og skrapet is av rutene og kommet meg avsted...


8 kommentarer:

  1. For et dyreliv dere er omgitt av, veldig artig å se bildene dine!! Men jeg ville ikke møtt disse på veien om jeg var ute og kjørte, nei.
    Håper alt er bra med deg i kulda.
    Klem :)

    SvarSlett
  2. Så koselig innlegg med fine dyrebilder..:) Her er det mye spor å se, men jeg har ikke sett dem live. Fin kveld til deg Eva.:)

    SvarSlett
  3. Kjekt med liv i leiren, men ikke neglesprett. Her tusler det bare rådyr og en dum elg. Og en rev. For tiden.
    Så det er forskjell på dyrelivet rundt hushjørnene :)
    Kjøre pent og passe helsen da.
    Mormorklem :)

    SvarSlett
  4. Hei og takk for hyggelig hilsen inne hos meg. Ja, jeg kan anbefale en tur på safari. Vi ordnet det meste selv gjennom min svoger som bor dere nede om vinterene, så det ble ikke så dyrt. Men det går an for "hvermannsen" å gjøre det samme. Fly til Nairobi og få dem på ditt valgte hotell til å finne en guide med bil. Da blir man kjørt ut i den nasjonalparken ved Nairobi eller lengre om man vil. Vi hadde jo svogeren med bil så det ble en fire til fem timers ren kjøring ut til Masai Mara og Mara Eden Camp ( Du finner dem på nettet, herlig sted med herlige mennesker.) En dag leide vi guide med bil og han ledet oss til villdyrene i ett sett. Utrolig flott opplevelse. Men jeg ser jo at du har reine dyreparken hjemme. Rein og elg er så vakre, men ikke jeg heller vil ha dem i hagen min da! Glad dag til deg :)

    SvarSlett
  5. Så mange dyr på en dag, det var voldsomt! flott at du fikk foreviget dem i kameraet ditt!
    Vebasto er tingen til bilen, det har jeg! Herlig, den stiller jeg på til angitt hjemreisrtidspunkt og når jeg skal hjem er bilen varm god og fri for frost og snø. Utrolig opfinnelse!
    Ha en flott helg og kos deg, med et glass vin! Det skal jeg og det er ikke det man blir tykk av. Det er det man ofte spiser ved siden av vinen som er mer farlig, peanøtter osv.
    Ingun

    SvarSlett
  6. Ikke vet jeg om jeg har kommentert, men trodde det. Greier visst ikke helt å følge med i oppløpene for tiden. Det jeg vet med sikkerhet, er at jeg har svart under kommentaren hos meg. :)

    Da jeg så elgene og reinsdyrene rundt husveggene hos dere, tenkte jeg: For en luksus! Hvor heldig dere er. Så begynte tankene å tenke i virkelighetens baner og slike dyrs behov. Både når det gjelder næring og kvitte seg med det overflødige. :)

    Så tenkte jeg videre på at vel heller ikke jeg hadde taklet så godt å ha de på så nært hold. Jeg har opplevd det rett utenfor oss også, men av forbigående art. Bokstavelig talt. :) Ille nok det, for når de velvoksne kommer ned i bebyggelsen, blir de gedigne.

    Som du kan lese mer om under kommentaren hos meg, er det kalde tider hos oss, men været er "knall". Så kalde tider at jg er nødt til å holde meg inne. Det er også fint, når en kan glede seg over alle de som virkelig kan glede seg over det. :) Om du forstår.

    Fortsatt fin lørdagskveld og en fin dag i morgen, Eva. En fin og frisk tid fremover, ønskes deg og dine!

    SvarSlett
  7. Det er flott å ha et så rikt dyreliv utenfor stua, men jeg har jo ingen erfaring på det selv.. bortsett fra at jeg kan si reinsdyr og elg er flotte dyr :) Jeg tror aldri jeg har sett så mange elger på én gang..

    Flotte bilder! :)

    God søndag! :)

    SvarSlett
  8. Det er flott med dyr- men kan bli i overkant for hagen er det fint å ha i fred og heller ikke møte de i veien.

    Masse dyr her på landet også...forrige uke ble det til og med skutt et Villsvin her. 4 Gauper også...

    Ønsker deg en fin uke

    Klem Monica

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på hilsen i bloggen min fra akkurat deg! Jeg tar også turen tilbake for å hilse på deg i din blogg!