søndag 17. februar 2013

I de beste familier

Jeg har en mobil som alle andre, det jeg liker minst er de ukjente nummer som dukker opp på displayet. Da orker jeg ikke å svare, for jeg er 100% overbevist at det skjuler seg en telefonselger og det som verre er.

Fredag i forrige uke startet telefonterroren, og det ringte to ganger. Og jeg tenkte ikke mer over det. Men selveste lørdagskvelden startet det opp igjen, tre ganger og jeg ble lettere oppgitt. Det måtte være noe veldig viktig som skulle selges. Pytt, pytt jeg skulle da ikke ha noe så jeg lot mobilen bare være luft.
Lørdager for meg er er en dag hvor jeg koser meg med å se "Hver gang vi møtes" og et glass vin i hyggelig selskap med med fjernsynet.

Ikke før de første strofene var sunget av Marions dag tikket det sannelig inn en sms. Jeg vet at du tror at jeg er en telefonselger, men det er jeg altså ikke. Jeg er slektforsker og har funnet en notisbok etter din bestefar i fra krigens dager.

Hva i alle dager tenkte jeg, glemt var vinen, glemt var fjernsynet og vips ringte jeg mannen opp. Klart dette måtte jeg få vite mer om. Mannen hadde funnet en notisbok etter sin bestefar og den var skrevet av min bestefar og skriften var vanskelig å tyde. Han skulle skrive historien og skulle ha med seg mye av det som var skrevet i notisboken, og måtte ha tillatelse i fra etterkommere. For min del var det helt i orden, men så kom jeg plutselig på min tante som er ganske gammel. Ca 93 år og hun levde da ennå. Men jeg kunne ikke garantere at hun var klar i hodet i såpass høy alder.

Mannen fikk da navnet til henne og hennes prektige datter min såkalte kusine. Etter å ha pratet en stund la vi på, og dagen etter fikk jeg en e -post i fra han hvor notisboka var skannet inn, og en beskjed om at han hadde snakket med min såkalte kusine. Jo, det viser seg at min tante døde i fjor sommer!! Jeg fikk meg en  overraskelse, for noe informasjon hadde jeg ikke fått og noe dødsannonse hadde det ikke vært i avisen! Kanskje det er en ny skikk nå, at man skal ikke informere slektninger lenger. Vel, vel, det er greit jeg er ikke lei meg for det. Det er mange år siden jeg satte tantene mine på plass da de tok seg til rette her da min far var på sykehjem og de lette etter noe de skulle ha. Da de ikke fant det ringte de til meg, og jeg gav de klar beskjed. Jeg fikk høre at jeg hadde tatt mange ting som de egentlig skulle ha, noe som ikke var tilfelle. Jeg svarte med at hvor mange søsken i verden forlanger 10 000 kroner hver av sin egen bror for å besøke han da jeg ikke bodde i Troms, men i Vestfold. Det ene ordet tok det andre etter, og jeg ble skjelt ut etter noter. Jeg var ikke av familien.

Jo, selv om jeg var adoptert var jeg like mye i familie. etter disse tumultene og etter min fars død kuttet jeg de båndene. Jeg har til og med blokkert de på facebook, så meg når de ikke. Jeg stusset veldig over at min kusine ikke hedret sin mor på en bedre måte, ved å ha en dødsannonse i avisen. Tante hadde jo venner, og andre slektninger som hun stod på god fot med. Kan jo være at det var hennes ønske hva vet vel jeg. Men uansett så gleder jeg meg til og få lese det han slektforskeren har kommet fram til, og på en måte bli kjent med historien som bestefar aldri snakket om.

Det for meg som er det mest spennende i disse dager er det som skjedde for et par dager siden. Min bror og hans samboer kom på besøk og de hadde med seg en gave som jeg nesten gråt over av glede var en slektsbok skrevet av min biologiske far! Nå sitter jeg temmelig fordypet i slekthistorie og han har brukt 30 år av sitt liv på denne hobbyen så det er mye som skal fordøyes. For meg betyr det tilhørighet. Vi har samme far, men ikke samme mor. Min biologiske mor har jeg så vidt sett et bilde av, men det var ikke noe god beskrivelse av henne som mor. Vet at hun døde av kreft men den delen av familien har jeg ikke kontakt med.

Vi har jo sett programmet på NRK 1 i beste sendetid mandag hvor man skal finne ut om slekta si, en bestemor eller oldemor og så nøstes det bakover i tid. En tid for oss var ukjent men som serien gir et ansikt. "Hvem tror du at du er?" heter programmet. Nå sitter jeg med en bok som for meg er blitt en skatt. Ikke alt er rosenrødt, og noen av dere har sikkert sett "Sporløs" og " Tore på sporet", og mye av det fremstilles som rosenrødt. Jeg kan si for min egen del at jeg har hatt en god barndom, jeg ble bare ikke akseptert av mine nå avdøde tanter på farssiden. Jeg var jo det sorte fåret, den som kom inn i familien og karret til seg alt som de ikke kunne akseptere og derfor følte jeg meg aldri hjemme i den familien!!

                         

11 kommentarer:

  1. Hei! Det er trist når uvennskap splitter familier og dessverre skjer det i de beste. Godt å kunne heve seg over urettferdige beskyldninger når sånt skjer. Nå synes jeg du skal fortsette å kose deg med din unike historie. Godt at noen har tatt vare på den. Det er så viktig med våre røtter og vår historie. Vi er jo et produkt av den :) Ha en fortsatt fin søndag! Anette

    Jeg måtte legge denne inn da jeg opprinnelig hadde slettet det jeg hadde publisert. Men nå er det i orden!

    SvarSlett
  2. Jeg følger med på "Hvem tror du at du er" på NRK, synes det er interessant og man lærer jo mye om hvordan livet kunne være i gamle dager.

    Interessant å høre historiene dine om de to bøkene. Kos deg med dem!
    Klem :)

    SvarSlett
  3. Spesiell og spennende historie Eva! Så godt å få slike gaver. Ha en fin uke.:)

    SvarSlett
  4. Spennende med slektshistorie. Jeg forsker selv på slekt, og nå fikk jeg lyst til å skrive litt om forskningen på min blogg. Alle familier har sine hemmeligheter, men det er leit når man ikke kan holde fred med hverandre.Livet er jo så kort.

    SvarSlett
  5. Jeg liker også serien på mandager om hvordan livet var før. Mange som hadde det veldig stritt.. Bøkene koser jeg meg med og det er interessant.. Gavene blir tatt godt vare på.

    Anne Britt, ja det er spennende. Gleder meg til å se hva du skriver på din blogg.. Ja, alle familier har sine hemmeligheter og jeg synes det er trist at denne situasjonen er oppstått, det falt bare ikke i god jord at jeg sa i fra.. Livet er for kort til det..

    Ha en fin uke alle sammen!

    SvarSlett
  6. Rart det der med hvordan familie kan oppføre seg mot hverandre.Ikke morsomt for deg.

    Glad du har fått lesestoff som kan gi deg informasjon. Måte le litt av at du la på for du trodde det var selger. Jeg gjorde samme sak, men til slutt tok jeg den telefonene da. Det var en skikkelig oppgitt person i bakgrunnen som virkelig ville ha tak i noen jeg kjente. Sånn kan det gå, men vi løste det også fint. Ha en fin dag og lykke til med fortsettelsen av slektsforkningen.

    SvarSlett
  7. Hei!
    Ang. Tlfterror har jeg lastet ned en app som sier ifra når det er tlfselgere på tråden. Da står det mobil terror og en trekant! Super!
    Jeg er ivrig titter av "Hvem tror du at du er", morsomt. Familie ja, vi har nok alle våre historier i alle familier. Man må bare heve hodet og overse det, livet byr på så mye annet.
    Ha en god dag. Ingun

    SvarSlett
  8. Gir deg en god klem Eva og den skatten er gull verdt :) for en skatt !

    Monica

    SvarSlett
  9. Hallo Eva, direkte fra Trondheim!

    Når jeg leser dette, tenker jeg at jeg har vært svært heldig med "valg" av onkler og tanter. :) Men skjønner godt hva som står og har opplevd den store interessen som dukker opp hos da plutselig så nære og kjære medlemmer, når arv er i sikte.

    Dette mener jeg å ha skrevet om også, en eller annen gang. Røtter og tilhørighet er også viktig for meg. Behovet øker vel med årene hos de fleste av oss. Den siste tiden har jeg mer og mer fått lyst og tanker om å fortsette granskningen selv også, bakover i tid. Har ikke lagt det på hylla enda, for det er nok også hos oss en del "hull" det mangler en god del i. :)

    Ellers er det ikke mye som mangler her for tiden. Det måtte i så fall være i bloggens verden, land og rike. Men de tider kommer sikkert tilbake,mer enn tidsnok. Håper alt står bra til og at du finner nye og spennende veier bakover i din fortid. Men du er vel for lengst ferdig med den delen, på grunn av min iver etter å nyte hvert eneste minutt, dag og uke, av den gode tiden jeg har.

    Jeg følger også med på nevnte TV programmer og synes det er virkelig noe å få med seg. I likhet med veldig mange andre.

    Angående den så hyppige "terroren" på telefonen, har også jeg lastet ned den nevnte appen. (Kommentar, Kleppanrova) Den funker flott!

    Fortsatt fin og koselig helg, Eva! Stadig i mine tanker, du og dine. ;)

    SvarSlett
  10. Sender deg en god klem. Slekta kan være helt umulig å ha med å gjøre.

    Ps send meg adressen, jeg skal sende ihvertfall et postkort til deg ;)

    SvarSlett
  11. Tusen takk for alle fine kommentarer og Ege, det skal jeg ordne så klart..

    Er for tiden nedsyltet i forkjølelse..

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på hilsen i bloggen min fra akkurat deg! Jeg tar også turen tilbake for å hilse på deg i din blogg!