tirsdag 12. februar 2013

Fugleliv og refleksjoner

I denne strenge kulda har jeg slett ikke glemt småfuglene.. Men det er jo en annen sak å ta bilder av dem synes jeg... Jeg må visst ha en fotoskjuler fremfor vinduet slik at jeg er i skjul, men at linsa kun vises. Men det tar seg ikke ut.. Her har jeg brukt Nikon kompakt kamera 42 x optisk zoom.. Med andre ord under gode lysforhold og med stativ er det mulighet for å ta gode bilder. Jeg skal få sjekka opp om det finnes stativ til kamera så kan jeg ta den med når jeg drar på ferie. Mye lettere enn speilrefleksen.

Nikon finner du her og den er ganske rimelig. Jeg er veldig fornøyd. Sitter godt i hånden og er veldig lett..

Denne er vel en kjøttmeis, eller hva? Synes den lignet på blåmeis.. Men i farta husker jeg ikke hvor jeg har lagt denne fugleboka som man sjelden titter i... Men i hvert fall det er en meis.. Enkelt og greit.. Synes den er så søt...

Hver morgen er det spurvene som virkelig slår seg løs i matfatet. De er skrubbsultne... Meisen er mer forsiktig, den kommer når de andre har forlatt matfatet. Og da tar de å spiser av meisebollen... Og den tredje er sjura.. Men ho flakser med en gang jeg viser meg eller om ho merker bevegelse bak gardinen.

Er det noen av dere lesere av bloggen min som vet hvordan man går fram for å lage fuglemat selv? Bruk av matfett, solsikkefrø, brødsmuler, hva annet? Jeg vil jo ikke at noe er skadelig for disse søte skapningene. Tenker at det er billigere.. Men man får kjøpt på Plantasjen.. Tenkte og finne et sted hvor jeg kunne plassere slik at det kom noen fine fugler... Snike meg inn på havørnen når den hviler på steinen i fjæra, men den sitter bestandig på den steinen og med ryggen til... Da må jeg få meg vinger og kunne fly og slik få den i posisjon... Snakk om å ha en livlig fantasi..

Denne her kaller jeg for Pjusken.. Han har holdt til her siden i fjor sommer.. Han jager unna alt og alle. Forsyner seg grådig, og når magen er mettet så kommer de andre. Det er krangling og kniving om den beste plassen, og den beste maten... Det er aldri kjedelig..

En og annen gang ser jeg en Dompap, men det er en sjelden gjest og dukker den opp, ja da kan du være viss på at da ligger ikke kamera på plass! Eller at batteriet er flatt. Mye som kan skje nemlig..

Vi går mot lysere tider, eller det er blitt allerede veldig lyst på morgenen, og jeg er blitt morgenfugl.. Ikke til å tro.. Før jul, gjennom jula og et langt stykke uti januar så våknet jeg ikke før i 10 tiden på formiddagen. I dag var klokken halv åtte.. Nå begynner det å ligne noe... Slutt med og være syvsover!

I går da jeg kom hjem i fra sykehuset fikk jeg høre at en kjent vokalist i bandet Unit Five døde 63 år gammel.. Jeg husker tiden hvor platene ofte ble spilt, for musikken var fin. De startet opp i 1970 under et annet navn og det var Tass. I 1975 ble navnet endret til Unit Five. I 1982 ble de oppløst, men ble gjenforent i 2001 og gav ut to plater etter det.. R.I.P. Tore Hansen..




18 kommentarer:

  1. Blåmeis og pilfink :)
    Skal du se.

    Hva slags stativ er du jakt etter? Et lite enbent eller en tripod?

    Nå kommer nok fuglene snart, de som trekker, altså.
    Ha en fin dag og pass helsen :)
    Mormor

    SvarSlett
  2. Tror jeg må finne den fugleboka..

    En liten tripod har jeg, men tenker på en som kan stå på gulvet og man skrur kamera på..

    Når det nærmer seg vår er det flere fugler som kommer.. Blir spennende det...

    SvarSlett
  3. Så fine fuglebilder du har tatt :) Det er så koselig med småfuglene.

    Jeg har brukt å lage hjemmelaget fuglemat tidligere; har brukt frø, knuste nøtter og brødsmuler og blandet med smeltet kokosfett eller matfett. Blandingen kan has i f.eks melkekartonger, kakeformer eller gamle yoghurtbegere. Når det gjelder fuglemat er det viktig å unngå salt og å ikke bruke noen ingredienser som er gamle eller harskne. Om du googler så er det mange bilder og tips å finne til inspirasjon :)

    Ha det godt, og nyt lyset som er på vei tilbake!
    Klem :)

    SvarSlett
  4. Hei! Så flott blogg du har. Her skal jeg komme ofte innom. Jeg liker også å ta bilder, men er ikke så veldig flink. Derfor er det kjekt å få inspirasjon og tips hos andre :)
    Og forresten, takk for hyggelig kommentar hos meg :)
    Anette

    SvarSlett
  5. Blåmeis og gråspurv har du tatt bilde av, ikke ser jeg noen pilfink. :)Pilfinken har en svart flekk på kinnet og er ellers lik gråspurven. Den du har knipset bilde av har ingen kinnflekk.

    Fuglemat kan du lage av smult som du smelet og blander inn alt mulig av frø, nøtter og helkorn. Ikke bruk havregryn, de sveller ut i fuglemagen. Du kan også spikre inn en spiker på fuglebrettet som du kan tre epler inn på.

    Tore Hansen død?? Han var jo min store helt på tidlig 80-tall... Utrolig fine sanger han og bandet hadde...

    SvarSlett
  6. Meis er det, men du ser på den blå lua at det er en blåmeis. Kjøttmeisen er større og har svart lue.
    Annemor sa at den neste var en pilfink. Men jeg er ikke helt sikker, det ligner mer på en gråspurv. Pilfinken er brun på hodet, men denne ser da grå ut. Mulig det er fotografiet som ikke gjengir fargen. Det må du sjekke, for gråspurven er blitt sjelden... Hadde en flokk her i sommer, men plutselig var de borte igjen...
    Fuglebildene dine var fine!

    SvarSlett
  7. Jeg liker veldig godt slike småfugler. Den fineste er den med gul mage.

    Men jeg skjønner ikke helt navnet mange fugler har fått? Dompapp? Hm?

    SvarSlett
  8. Tusen takk for alle fine kommentarer. Både for tips til å lage meisebolle selv, og hvilke fuglearter det er. Blåmeis er det uhyre sjelden jeg ser her. Derfor moro at den landet her da.. Ege, aner ikke hvorfor fuglene har fått de navnene de har.. Dum som en papp, kanskje, men det er den jo ikke...

    SvarSlett
  9. I Sverige heter dompapen "domherre",det låter jo finere. Dessuten - hvem har funnet på at den er "dum" - kanskje den heller er en leder i en dom (kirke)???? Hadde vært moro om noen visste forklaringen.

    SvarSlett
  10. Anne Britt, det stemmer det du sier.. Dum er den ikke...

    Fant denne forklaringen: Navnet dompap kommer av ordene «dom» (katedral) og «pap» (fader eller pave), på grunn av den kardinalrøde fargen på brystet.

    Med andre ord en fantastisk flott fugl og det er hunnen som dominerer matfatet... Og forklaringen din stemmer jo veldig godt... Finere navn i Sverige!

    SvarSlett
  11. Så fine bilder da. Det var nok en blåmeis den første.

    Trist med sangerens død, han vil bli husket av meg også.

    Gratulerer med datteren din idag og ha en fin alle hjerters dag!

    SvarSlett
  12. Har brukt delfiafett jeg da- eller flott, og blandet frø og nøtter og slikt i en kabaret form og hengt den opp i hyssing. Fuglene spiser det her og ingen har dødd ennå- ihvertfall ikke som jeg har sett. Jeg så inne på Moseplassen at delfiafett også ble brukt der.

    Hi hi- synes jeg ser deg sniker deg rundt med kamera :)

    God helg Eva :)

    Gode klemmer fra Monica

    SvarSlett
  13. Hallo igjen, Eva!

    Trodde vel jeg hadde kommentert her for et par dager siden, da jeg leste det. Men fokuset var sikkert ikke nok fokusert for jeg. :)

    Synes du har fått bra tak på de små og spretne skapningene jeg. Slett ikke så enkle å få gode bilder av slike. Tålmodighet og rik tilgang på de er en forutsetning. Og et fuglebrett med noen godbiter gjør nok susen.

    Selv klarer jeg ikke helt å få til dette. Har forsøkt litt på hytta for der dukker de vakreste skapninger opp. Uten særlig hell. Men har fortsatt ikke tenkt å gi meg. Kanskje sommeren som kommer skal få en sjanse?

    Stativ er både greit og nødvendig, i enkelte situasjoner. Om du ikke har kjøpt, så tenk litt over hva du skal bruke det til. Skal du dra det ut, bør du ha i tankene vekta. Stødigheten også. Det finnes mange fine alternativer, og det kan nok ofte lønne seg å legge noen ekstra kroner i det.

    Gleder meg til du virkelig slipper løs igjen og kan servere oss nye nord norske opplevelser.

    Fin helg og fine tider fremover, Eva! :)

    SvarSlett
  14. Tusen takk skal dere ha... Ja, det er fugleliv og en liten stativ er tingen for å få tatt bilder av fuglene. De sitter jo ikke i ro i ett sekund.. Lett stativ for hjemmebruk, og drasse med ut vil jeg helst slippe..

    Nå skal det pyntes og jeg skal i selskap i dag! Ha en fin, fin lørdag!

    SvarSlett
  15. Blåmeis og gråspurv :-)
    Hos meg er gråspurven ganske tallrik, mens pilfink er sjelden kost. Så en to et par dager siden, og da var det mange, mange år siden sist.
    Delfiafett skal være bra. Bland det med brødbiter, frø OG HAVREGRYN. Jeg skjønner ikke hvorfor så mange tror at havregryn (små) er skadelig! Det er det IKKE. Og gråspurven elsker havregryn!

    SvarSlett
  16. Takk for tips Bjørg.. Havregryn har ikke jeg hørt skal være farlig, men det er vel ris som svulmer opp i fuglemagen.. Får handle inn litt delfiafett, og det andre har man i hus, vaske rene yoghurtbegre så blir det nok noen fine meisebegre rundt omkring..

    SvarSlett
  17. Hei igjen, jeg har sittet og lest nedover bloggen min, kost meg og reflektert, samt en kopp kaffe her :)

    Fuglemat ja.. Jeg kverner mandler, og hasselnøtter.
    Så tar jeg i bare litt LETTKOKTE havregryn (bruk kun lettkokte havregryn, den andre er ikke bra for fordøyelsen). Kokos har jeg fått vite man skal være forsiktig med.

    Så har jeg i solsikkefrø, sesamfrø og linfrø.

    Jeg varmer smult (IKKE SALT I)
    La smulta avkjøle ca 10 min og hell den så over de tørre ingrediensene.
    La røra stå litt til du kan forme den til f.eks boller.

    Viktig: Ikke salt, ikke sukker!

    :)


    SvarSlett
  18. Takk for et godt tips, og da vil jeg prøve. Må se hva som mangler og få handlet inn.. Skal bli spennende å se hva som skjer.. De blir vel tjukke alle fuglene tenker jeg.. hi, hi..

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på hilsen i bloggen min fra akkurat deg! Jeg tar også turen tilbake for å hilse på deg i din blogg!