onsdag 30. januar 2013

Lengsel

Lenge hadde jeg gått med en lengsel i meg. Jeg tenker nok at vi alle går med en lengsel etter noe. Noen savner sol, andre savner varme, stadig noe man lengter etter. I mørketiden lengtet jeg etter dagslyset og sola. At dagene skulle bli lengre og lysere..

På vei mot byen i går fikk jeg streng beskjed om å ta bilde med min manns mobil.. Bildet ble tatt under fart, og for en gangs skyld synes jeg at trærne er i veien.  Det er altfor mange busker i grøftene og utsikten er ikke som før.. Øya bak er Håkøya og vi ser sola så vidt... Vakkert i nord når sola kommer. Men den er ikke kommet til meg riktig ennå, men nå er det ikke lenge igjen! Gleder meg til å ta med kamera og komme meg på tur langs veien igjen.. Mange flotte motiv dukker opp.. Vi har jo store flokker med reinsdyr som japanere er så ivrige å fotografere i regnvær med kompaktkamera sitt.. Vi holdt på å le oss tullete for en buss hadde stanset i en busslomme og ut stormet elleville japanere! Vi nordmenn oppfører oss akkurat likedan.. Vi har fått mer vinterturister.. Alle valfarter nordover for nordlyset!

Det kommer busslaster, og ut stormer folk med speilrefleks, stativ, og fjernkontroll og disse finner man på spesielle og populære steder.. Men et sted har ikke de store flokkene vært, for man må nok være lokalkjent vil jeg tro.. En Tromsø fotograf har vært, og bildet er utrolig vakkert..

Truls Melbye Tiller heter han, og HER kan du se mer av noen av de fantastiske bildene han har tatt.. Jeg liker godt dette bildet her fordi det er tatt i min bygd, og det er på et stille sted. Nemlig kirkegården... Og han har fanget inn den flotte stemningen, og roen som er!

Nå fikk jeg lengsel etter å komme ut og ta kamera med og fange stemninger som er, men feilen er at det er så kaldt og fingrene blir stivfrosne.. Akkurat der er jeg pingle når kulda biter en overalt!

I forrige uke hadde jeg sånn lengsel etter en skikkelig måltid "skreimølja", og vips måtte mannen til fiskebruket for å handle inn. Jeg var så gal at jeg skrev om det på facebook og vips fikk vi en ekstra middagsgjest.. Nemlig sønnen! Gjett om måltidet virkelig var snadder og rødvinen smakte fortreffelig... Her var det ikke noe kaloritelling!

Ha en fin dag!




7 kommentarer:

  1. Det blir godt at sola kommer i nord Eva.:) Fine bilder var det også.:) Jeg lengter også til våren, selv om det også er fint med vinter slik den er her i Valdres. Ha en fin dag.:)

    SvarSlett
  2. Nord-Norge har så mye vakker natur, du er heldig som bor i slike omgivelser. Får håpe på litt mildere vær hos dere, så du får kommet deg ut og fotografert. Gleder meg til å se etterhvert :)
    Ha det fint.
    Klem :)

    SvarSlett
  3. Hi hi- men det er noe med den norske flotte naturen da :) og for oss som ikke er vant med nordlyset og slikt så er det noe spesiellt :)

    De trærene var fine samtidig som de var litt i veien ja !

    Gleder meg til dere skal starte med riving av gulv og se hva slags planer du har med det.

    Nyt dagen klem fra Monica

    SvarSlett
  4. Vi bor i et vakkert land og de forskjellige stedene har en særegen skjønnhet. For ikke-nordmenn er Norge veldig eksotisk og om man trår et skritt tilbake og virkelig ser, forstår man det :)
    Klem og takk for flotte bilder :)
    Mormor

    SvarSlett
  5. Hei Eva,der var du jo igjen. :) Greier ikke helt å følge opp som jeg skulle for tiden. Men lengselen greier jeg og hanskes med. ;) Om vi har både sol og litt lys, er nok lengselen her ganske lik din.

    Nå går det med raske skritt den riktige veien, og takk for det! ;) Vi som kan velge den tiden vi vil oppleve den flotte delen av Norge, glemmer nok lett de mørke sidene av det samme nord. Jeg venter med spenning på at du "slipper ut" med kameraet og på resultatet. :) Kan egentlig godt forstå din vegring for motiver i kalde omgivelser. Kjenner igjen det.

    Håper bedringen fortsetter for fullt så at kroppen ikke legger noen hindringer i veien ellers. Hei så lenge fortsatt fine dager i nord.

    SvarSlett
  6. Anita: Takk skal du ha, har jo sett noen av dine bilder av Valdres, og mye snø og kaldt hos deg også.. Blir godt når sola kommer.. Både hos deg og alle som savner den..

    Hilde: Takk skal du ha.. Jeg gleder meg selv til og komme mer ut, og at været kan vise seg i fra sin beste side.. Tenkte å ta meg en byvandring etter treningen.. Det kan jo bli noen fine bilder får vi håpe..

    Monica: Noen ganger er bare trær i veien og særlig under fart.. Gulvet i gangen blir fjernet, og det blir isolert og lagt ny. Varmekabler og lekre fliser.. Og ny garderobeskap.. Gleder meg til våren og at mannen har fritur...

    Annemor: Vi er heldige i Norge for vi har så flott natur, men hver landsdel har sitt flotte landskap og vi må ha evnen til å se alt det vakre! Klem til mormor..

    Karl: Takk skal du ha, og godt at du kjenner til lengselen.. Blir nok tur med kamera etter trening og en dag hvor det er fint vær for byvandring... Skulderen er ikke å kjenne igjen, men så gjør jeg øvelsene to ganger om dagen! Er så godt og så har hosten gitt seg. Jeg som slurvet med astmamedisinen.. Fy skamme seg..

    Håper at du også snart slipper ut på vandring.. Masse flotte motiver som venter på oss..

    Kos dere alle sammen med kvelden!

    SvarSlett
  7. Du er ikke alene som legter etter vårsola. Hos meg klør det nå i fingrene etter å komme ut i hagen, men om det kan virke vårlig til tider så er det ennå fare for både vinter og snø.

    Nordlyset - har mange ganger tenkt at det hadde vært fint å vært i Nord-Norge en vinter. Her sør er det ikke rare nordlyset de gangene det opptrer...

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på hilsen i bloggen min fra akkurat deg! Jeg tar også turen tilbake for å hilse på deg i din blogg!