onsdag 14. november 2012

Minner om en ferie

Mens vinteren er kommet og det dårlige været satt inn da er det på tide og trekke frem gode sommerminner mens pinnekjøttduften vibererer i neseborene.

22 september dro vi atter en gang til Hellas vakre øy Kreta og byen het Platinas. Ligger ved kysten og har en flott strandlinje. Vi hadde ikke akkurat vært der så vi var jo noe spent på stedet og hotellet Geraniotis. Kan ikke si at det skuffet, beliggenheten og stranden i umiddelbar nærhet.

Her i fra basseng området tidlig kveld. Folk var ferdig med å sole seg. Vi oppdaget fort at det å legge badehåndkle på solsenga før man spiste frokost så hadde du plass her. Vi lå vel to dager der før vi fant ut at det var for mye bråk av badende barn.

Hotellet hadde svømmebasseng ved leilighetene og her fant vi en stille og rolig plass. Mange pensjonister og par på våres alder, og en del yngre. Men rolig og fredelig plass. Flott basseng som passet meg ypperlig siden den hadde en trapp man kunne gå ned. Liker meg godt på stranden også, men å betale for solsengen ville man helst slippe, og hotellet hadde stort område og to flotte bassenger, inkludert barnebasseng.

Kort vei til marked for kaldt vann og en is før lunsj var jo helt prima for oss. Dagen vi kom var det 25 grader, og under hele ferien lå det på mellom 32 og 35 grader. Helt perfekt for meg og Fru Fibromyalgi.. Og min frosne skulder selvfølgelig selv om den kunne verke til tider men ikke så mye at det skulle ødelegge en flott ferie. Etter noen dager i solsteiken tok vi oss en busstur til fjells. Vi hadde planer om å besøke Spinalonga men fikk høre at det tok 3 timer med buss en vei, + en båttur. Det ble litt for masete og vi skrinla det. Tur til Santorino var det heller ikke, sesong for det var over. Mye høy sjø, og det var jo litt dumt da. Men skal man besøke disse stedene må man nok heller bo et sted i nærheten slik at veien ikke blir så lang. Eller man leier seg bil. Men den sjansen tar ikke vi med den kjørestilen og dårlige merket veier..

Denne firfislen traff jeg på veien oppe i fjellene. Vi hadde vært på et spisested for varm mat. Beliggenheten var fantastisk, og en liten elv rant gjennom spisestedet.. Men vi var jo mange mennesker og det var for få folk på jobb. Etter en time venting på maten som var rå var vi skuffet over at Apollo med sin guide tar ferierende akkurat dit på sine turer. Vi la ikke igjen noe driks i det store hele. Med slik service kan de ikke forvente driks, og det var nok flere som reagerte enn bare oss... Siden det ble tidlig middag, så var vi innom Platinas sentrum og fant oss en taverna like ved hotellet som hadde utsøkt mat, topp service og ikke minst god vin.. Ellers var turen i fjellene fin, men litt nifs med smale veier i 2000 moh høyde for min høydeskrekk. Så jo ned i avgrunnen jo.. To busser kunne i passere hverandre, men de fikk det visst til likevel..

Denne planten befant seg utenfor hotellrommet vårt. Passerte den hver eneste dag og var henført over fargene og formen som kunne minne meg om en hanekam med det var det ikke. De kuttet den av planten og brukte den til blomsteroppsats i lobbyen.. Enda bra jeg fikk et bilde av den i det minste! Ikke vet jeg hva den heter, men kanskje noen av dere lesere vet det?

Jeg så flere slike planter langs vandringene til sentrum. Var jo så dum at jeg hadde skaffet meg nye sandaler. Gode å gå i var de, men gnagsårene var ikke under foten denne gang. Nei, de plasserte seg oppå foten.. Jeg gikk tom for plaster, og dermed måtte jeg noen ganger innom den lokale apoteket midt i byen. Det var et godt stykke å gå.. Og damen der på apoteket var visst sjokkert over alle pakkene jeg skulle ha som skulle vare hele ferien. Siste gangen ble mannen sendt inn for da var jeg rimelig flau.. Man spiste middag på tilbakeveien til hotellet, og da fikk man testa ut hvor den beste maten var nemlig! Og den var nede ved stranden.

I retning langs stranden her om man ville ta den veien, eller gå langs hovedgata.. To ganger var vi der og spiste nydelig gresk mat og drakk en flaske vin til.. Himmelsk.. Måtte til og med skrive i gjesteboka.. Om du spør meg hva spisestedet het så husker jeg det ikke, men veien dit vet jeg.. Har faktisk planer om å dra tilbake om jeg får mannen med på planen? Men han mumler noe om Mexico og dit vil ikke jeg. Langt dit, og det er vel ikke helt trygt heller for turister. Etter som jeg har sniklest på UD sine sider. Men uansett hvor man ferdes må man alltid være litt på vakt og oppføre seg deretter vil jeg tro... Vil helst ikke ha mange timer på fly og mellomlandinger.. Men det er meg da!


Mens vi har tyvstartet litt på jula med å koke pinnekjøtt til middag avslutter jeg med dette bildet som jeg tok en kveld. Vi hadde to flotte uker, og neste gang tar jeg tre uker... Eller så bosetter jeg meg der gjennom vinteren!!

Ha en fin uke!

Klem fra Eva


20 kommentarer:

  1. Hadde vel kan hende ikke vært dumt med laaang og varm ferie på vinterstid.
    Takk for reisebrev.
    Ha en fin kveld.
    Mormor

    SvarSlett
  2. Tror det hjelper med laaang og god ferie på vinterstid.. Måtte jo dele litt reisebrev da jeg endelig fant kabelen jeg trengte for å overføre bildene fra kamera og over til pc..

    Fine kvelden til deg også mormor..

    SvarSlett
  3. Jepp, jeg vet! :)

    Paradisfuglblomst er navnet på den planten. Den skal være mulig å få som både potteplante og snittblomst i Norge.

    SvarSlett
  4. Takk Ege, og da skal jeg sjekke en gang når jeg er på gartneriet.. Er så flott den blomsten!

    SvarSlett
  5. Hørtes deilig ut med sol og varme! Takk for reisebrev og fine bilder. Det så jo helt herlig ut både ved bassenget og på stranda.

    Håper pinnekjøttet smakte, det hørtes godt ut.
    Vi hadde ribbe i helga, så det har vært en liten tyvstart på julematen her også :)
    Fortsatt fin kveld til deg, Eva :)

    SvarSlett
  6. Her kjæm n Kal!

    Like godt å ta seg en runde nå, i stedet for å vri seg i senga. :) Ble ikke mer enn en snau halvtime i natt. Får ta resten når søvnen melder seg. Vi har overnattingsgjest av ung årgang, så det spørs om morgenen kommer tidlig. :)

    Koselig å få høre fra turen deres å få se bilder. Har ventet på det, vet du. Ja, kanskje flytting for vinteren hadde vært en god ting. Jeg har vel nevnt det, at tankene om en måneds tid i sydligere strøk, har vært på tale. Og tatt opp fra meg, en lite reiselysten eldre herremann, med grått hår og skjegg. Nei sølvstenk i skjegg og hår, skulle jeg si. :) Fristelsen økte ved dette innlegget. Og takk for det.

    Tanken om at det må være spennende å oppleve nye steder, få inspirasjon gjennom nye motiver og ikke minst varmen! Høres forlokkende ut. Akkurat nå har alle kluter slått til her, som du vel forstår. Både Kolsen og Fibromyalgien og mer til. Så er det ikke det ene som hindrer søvnen og mobiliteten så er det det andre. Mer trenger jeg ikke utdype her. Du skjønner. :)

    Da skal jeg forsøke å nå enda en blogg eller to, før jeg forsøker meg på en runde til i senga. Litt snaut med første runde, spesielt når det heller ikke ble noen middagshvil. Og det har stått på en tid også nå. Men er glad for de to tre månedene som var svart brukbar da, i dette året. Planene står klare for neste sommer allerede og denne sommeren har jeg tenkt å gjennomføre dem. Mer om det senere.

    Ha ei fin helg, Eva og fortsatt god bedring på alle vis. Takk for praten, i nattens mulm og mørke. :)

    SvarSlett
  7. Hilde, jo pinnekjøttet smakte. Men nå blir jeg vel og få høre det av ungene om at de ikke fikk mat.. De er jo flytta ut og da får de koke selv..

    Var et flott sted vi var, men dobbelrom med steinhard madrass er ikke å foretrekke. Bedre med leilighetene akkurat der vi var..

    Fine dagen til deg!

    SvarSlett
  8. God morgen Karl.. Koselig er det når du setter avtrykk her inne. Men leit at du får minimalt med nattesøvn, og så hadde du overnattingsgjest av den yngre garde..

    Det har vært en drøm om å ta seg en lengre ferie og bare slappet av gjennom vinteren.. Om jeg får 3 uker eller en måned så har jeg levd lenge på det.. Kreta er et land jeg trives godt i. Kanskje dere kan ta ei uke så får fruen se selv, man kan bli rimelig fort hekta..

    Jeg har flere bilder i fra turen, men ikke gått i gjennom alle.. Men det kan nok komme noen drypp. Nå er jeg på farta til et kjøpesenter som skal åpnes i dag.. Ca 150 butikker men mannen kjører så får vi se hvor lenge vi holder ut. I morgen kommer datter og lille prinsessa hit, og lørdagen skal vi passe de andre to.. De overnatter siden foreldrene skal i selskap..

    Ha en fin, fin dag du Karl..

    SvarSlett
  9. Hei igjen :) Du får sende meg en epost med navn og adresse, slik at jeg får sendt et postkort til deg ;)

    SvarSlett
  10. Ta en liten titt:

    http://www.starbear.no/mormor/2012/11/18/heia-jenny/

    Klem på søndag.
    Mormor

    SvarSlett
  11. Ser ut som om dere hadde en kjempefin ferie .. :o) Fikk nesten lyst til å reise selv. Har jo masse abstinenser ifht reising - siden jeg og Miniprinsessa fikk være med mine foreldre til Lanzarote på denne tida i fjor .. og vi vil alle tilbake igjen. Skjønt mine foreldre er i Spania nå - og jeg er blakk .. Men kanskje ikke en dum idè å lage et innlegg fra turen .. :o)

    Håper pinnekjøttet smakte .. det ser så godt ut - men jeg foretrekker saltkjøtt fra annet dyr enn ull-dyra .. :o)

    Gleder meg til jul og julemat :o)

    Ha ei flott ny uke - klemmer!!

    SvarSlett
  12. Ååååå så vakkert det var der! =) høres ut som en flott tur dere har hatt og mye god mat (bortsett fra den opp fjellet da)! og tenker det var en skummel høyde ja, særlig om det ikke var sikre kanter langs veien og det med at de var enveiskjørt.. har vært på en slik svingete vei jeg også en gang i tiden.. glemmer ikke det nei! men det var et annet land, jugoslavia.

    mange flotte bilder her! og det føles jo, når jeg leser dette, at det er veldig lenge siden jeg var utenlands, bortsett fra sverige da.. :))

    takk for at du delte denne historien! ha en super kveld og uke, klem fra meg! :)

    SvarSlett
  13. Ege Denne, mail er sendt deg.. Annemor - har svart deg og jeg skal følge den opp..
    Torilpia - ferien var helt topp, og slik været er nå har man lyst å flykte tilbake. Liker lammekjøtt best siden jeg er intolerant på svinekjøtt. Pinnekjøttet smakte fortreffelig.
    Viola - det var vakkert der. Er så mye å se, mye god mat, koselige folk. Håper du får deg en tur utenlands snart!

    SvarSlett
  14. Bare et smil og en liten hilsen med ønsker om fortsatt fin kveld og ei fin uke til deg, Eva. ;)

    SvarSlett
  15. Vi krysser fingrene for den 3. januar, Eva! Håper løsningen kommer i etterkant av den datoen. Veldig snart!

    Fin kveld fortsatt og ei strålende og lettkjørt helg! :)

    SvarSlett
  16. Varmt! Pjuh! Blomster og farger, jatakk. Varme, neitakk.
    Men det er godt å pleie seg selv, hvordan det enn må gjøres.
    Klemmer i natten. ;)

    SvarSlett
  17. Herlig med Hellatur da.:) Så fin bloggen din er da -:)

    SvarSlett
  18. Ja, det var herlig med en tur til Hellas og Kreta. Hvor jeg omsider fikk lest bøker blant annet Øya. Flott var det. Lengter tilbake jeg nå i disse kalde tider..

    Har nå ordnet i denne bloggen, men det er en stund siden. Og nå er alt glemt igjen.. hi, hi..

    SvarSlett
  19. Hei Eva!
    Så var det på høy tid med noen gode ønsker for jula for dere også. Dere er ikke glemt, men den tilmålte tiden har vært knapp. :) Nå begynner det å gå seg til og noen små justeringer som seg hør og bør står igjen. 13 stykker blir vi her julaften, med alle sammen av våre til stede. Barn, barnebarn og svigerbarn. Vi gleder oss!

    I kveld er det den tradisjonelle lutefisken hos min bror og kona. Noe som har blitt en kjærkommen tradisjon over førti år. Trivelig og godt!

    Da nærmer det seg både jul og den 3. januar. Begge møtes med spenning, også fra min side. Du skjønner hva jeg sikter til, tror jeg. ;)

    Så håper jeg dere får den jula som dere ønsker å få, også i år. Kanskje vi drar til med ønsker om at det det skal bli den beste av alle også?

    Tusen takk for følget også gjennom dette året, og neste år, da drar det seg opp igjen mot mere normale aktiviteter for begge parter. :)Kos deg og nyt dagene sammen med dine, Eva! ;)

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på hilsen i bloggen min fra akkurat deg! Jeg tar også turen tilbake for å hilse på deg i din blogg!