onsdag 7. november 2012

Ingen kjære mor...

Jeg har fulgt med i tv serien "Ingen kjære mor" den går på TV2 tirsdager. De er en flokk med jenter som er bortskjemte, gjør ikke noe hjemme, osv osv.. De er som jenter flest.. De er sendt ut i jungelen i Borneo, og her skal de møte den virkelige verden..

Ei av jentene er så utrolig kresen på mat, og dette ga henne en opplevelse i går hvor hun gikk rett i bakken av mangel på mat og drikke. Når du er i så fuktig klima som i en jungel er vann viktig.. Du må drikke mye, og det gjør man når det er varmt i været. Hvordan er det mulig å bli så kresen på mat? Da jeg vokste opp fikk man beskjed om å spise den maten som ble servert. Du fikk ikke noe annet. Min mor laget ikke 2 middager.. Men det gjorde hun da min eldste sønn var liten. Hun fikk høre det også...

Mine fire unger om de ikke ville ha den maten jeg serverte fikk de pent klare seg uten.. Laget ikke ekstra middag for at en skulle få gå mett i fra bordet. Når de ble så store skar de seg brødskiver, og i dag er det faktisk bare en av mine unger som elsker lutefisk, mens jeg nøyer meg med det en gang i året for jeg liker ikke den maten, men spiser det likevel..

Tror nok at den generasjonen unge i dag tyr til lettvinte løsninger når det kommer til middager. Pizza, hamburger, taco, tapas, biff, kebab, og ser i frysedisken hva som finnes der.. Jeg tok en dag en pose Pytt i panne og hadde i stekepanna. Bare middag til meg siden jeg da var alene. Det smakte ikke så verst, inntil jeg oppdaget hvor mye kalorier det var i den middagen. Nesten 1000 kalorier, og det meste karbohydrater.. Jeg fikk en tankevekker rett og slett..

En annen dag stod jeg i kassakø på Spar.. Ukens beste tilbud var 40 % rabatt på pizza. I min handlevogn lå det frukt, grønnsaker, karbonadedeig, biffstrimler, kaffe, yoghurt, skummet melk, ost, kesam. Det var det jeg skulle ha den dagen, og køen til kassa var lang som et vondt år. For og få tiden til å gå så jeg på hva folk la på disken. Himmel og hav... En hadde kjøpt minst 7 pakker pizza. Det var pizza og pepsi max de fleste hadde handlet. Og deretter ingen på min alder. Dette var kvinner og menn i 20 årene.. En liten mozarella pizza er nesten 1000 kalorier... Jeg gikk rystet langt inn i sjela ut og tenkte med meg selv hvordan vil disse ungene menneskene se ut om ca 10 år? Det er jo omtrent ikke næring i den maten de forer kroppen med!

I dag laget jeg Kleftiko det er en gresk rett bestående av lammekjøtt, grønnsaker, godt krydder pakket inn i matpapir, og aluminiumsfolie, og satt inn i ovnen. En nydelig rett som metter lenge og er full av næringsstoffer.. Da får man energi og orker så mye mer enn hva de tomme kaloriene i pizza gir..

Klem fra Eva

9 kommentarer:

  1. Jeg må til London, straks og spise. Verdens beste kleftikos.

    NYDELIG mat :-)
    klem på kvelden :-)

    SvarSlett
  2. Åh, selger de det i London sier du? Hm, nydelig mat..

    Klem tilbake!

    SvarSlett
  3. Gratulerer med "ny" blogg!
    Jeg har ikke smakt kleftikos, men det høres godt ut.
    Jo, det er nok lurt å tenke over hva man putter i seg.

    SvarSlett
  4. Takk skal du ha Brudeblogg.. Det er en god rett, fant oppskriften når jeg søkte på retten.. Ja, det er lurt å tenke over hva man putter i seg..

    SvarSlett
  5. Huff .. nå fikk jeg superdårlig samvittighet .. for jeg er faktisk over førti og elsker den hjemmelagde grandiosa-pizzaen .. *sukk*

    Jeg har aldri vært spesielt glad i å lage mat - og med en "gubbe" som er særs vrang i matveien er det vanskelig å prøve så mye nytt.

    I dag er han borte og vi får besøk av ei venninne av Miniprinsessa. Tenkte jeg skulle lage kylling-wraps til dem .. så får vi se hva det blir til mor. Foretrekker faktisk at de spiser når de kommer hjem - så er de klare for leik etterpå. Selv synes jeg det blir i tidligste laget .. Når hele famillien er samlet derimot - satser vi på å spise sammen og da blir det kun èn middag.

    Vi mennesker er så forskjellige og våre levekår likeså .. noen spiser tidlig andre seint - noe lager mat fra bunnen av .. andre rekker det ikke eller mangler interesse og kunnskap for å gjøre det.

    Jeg har aldri vært glad i kjøtt fra sauer .. men tåler fårikål en sjelden gang. Er derimot veldig glad i tzatsiki, gresk salat, falafel og mye annet fra "sørafor Dovre" .. :o) Og kjøttboller som jeg lager av karbonadedeig blandet med litt egg og fetaost er skikkelig snadder. Kanskje det er det som blir middagen min .. med litt tzatsiki til .. :o)

    Du får ha en super torsdag - klemmer!!

    SvarSlett
  6. Heia Torilpia..

    Prøvd Big One sin store pizza? Den er nydelig god og mindre kalorier enn Grandiosa? Vi koser oss med den en gang i blant, vi skal jo ikke glemme å kose seg.. Det er lov vet du..

    Jeg laget middag til fast tid, og når noen kom hjem sent grunnet skole og eller jobb så var det bare å varme opp. Nå bor heldigvis ingen unger hjemme.. Og middag er det i 17 tiden. Blitt vant til det jeg.. Lam synes jeg er godt, tåler det bedre enn svinekjøtt.. Glad i greske retter, og salater.. I dag blir det mors kjøttkaker og kålstuing..

    Ha en nydelig dag.. Klem tilbake..

    SvarSlett
  7. Hei igjen Eva :) Takk for kommentar
    Jeg trodde du hadde slettet bloggen din (ifølge google var den slettet da jeg prøvde å gå inn for noen dager siden). Så koselig å se deg her igjen.
    I mellomtiden har jeg ryddet i listene mine, og jeg fjernet deg da jeg trodde du hadde sluttet å blogge... men det skal jeg ordne opp i igjen.

    Ang å være vanskelig i matveien, så er alle mine tre unger det, og jeg må innrømme at det er jeg også... Dessverre får jeg vel si. Men pga matallergi i familien lager vi all mat fra bunnen av. Ferdigmat forekommer ytterst sjelden hos oss.
    Kleftikos høres godt ut :)

    Fortsatt god bedring, jeg håper skulderen snart blir bra :)
    Klem fra Hilde.

    SvarSlett
  8. Takk for din kommentar! :)

    Gratulerer med ny blogg - og nytt navn! :)

    Jeg tror ikke jeg skal gi meg ut på denne diskusjonen her.. hehe..
    Jeg begynner å tenke på - hva spiste jeg selv da jeg var i 20-årene? tror ikke jeg sto bak komfyren hver dag nei..
    men klart - det er stor forksjell i å lage mat fra bunnen før og nå..ja før min genereasjon til og med..
    tror nok ganske mange kan gjøre det lettvint i hverdagen, med så mange gjøremål og aktiviteter..

    det med at man er kresen, ser jeg ikke bort fra at kan være genetisk.. og da hjelper det ikke hva foreldrene gjør eller ikke gjør.. tror jeg.

    Og det er aldri usunt med pixxa grandioza her i huset, jeg bruker min egenlagde saus på (av tomater mest) og med mer fyll av tomater og paprika til og med banan oppå.. men det spises ikke ofte.. men greit når man har det travelt.

    I dag ble det lapskaus, laget av en restemiddag to dager siden, som var kjøttsuppe. I går skeiet vi ut med en kebab ute..
    Neste dag blir det nok fisk. det er det jeg liker best! :))

    gleder meg til åndenes makt på tv i kveld. den serien du nevner, hadde jeg aldri sett på, bortsett fra nå sist, den tror jeg at jeg vil fortsette å se, veldig interessant!

    Ha en god november, klem fra meg! :)

    SvarSlett
  9. og så å jeg jo legge til

    du er flink med middager skjønner jeg! og det høres godt ut! :)
    selv lager jeg helst ting fra bunnen av. liker ikke tilsetningsstoffer, ihvertfall ikke for mye av de..
    men du verden altså, når man først har begynt å prate om mat.. det er sukker i nesten hver bidige ting.. helt vanvittig egentlig! :O

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på hilsen i bloggen min fra akkurat deg! Jeg tar også turen tilbake for å hilse på deg i din blogg!